ČLÁNKY21.04.2017 | Lucia Raticová

Rozhovory s úspešnými rodákmi: Mária Denk

Mária Denk hovorí o práci pre Európsku komisiu aj o tom, prečo sa rozhodla vrátiť zo Zámoria do Európy.

V mladosti odišla študovať do USA. Pracovala pre Európsku komisiu a v súčasnosti má vo švajčiarskej centrále firmy Swarovski pod palcom produktový manažment. Dolnokubínčanka Mária Denk hovorí o tom, aké bolo odísť od rodiny aj o tom, či sa niekedy plánuje vrátiť na Slovensko.

Ako sa mladá Slovenka z Oravy dostane do top manažmentu jednej z najväčších klenotníckych firiem na svetovom trhu?

Ako šestnásťročná som začala študovať na dvojročnom maturitnom International Baccalaureate programe v Bratislave. Odtiaľ som išla do Ameriky študovať na súkromnú univerzitu Mount Holyoke College, kde som dostala štipendium. Po bakalárskom štúdiu ekonómie a európskych štúdií (dva odbory) ma to lákalo vrátiť sa späť do Európy. Preto som absolvovala magisterské štúdium v pokročilej ekonómii na Katolíckej univerzite Leuven v Belgicku. Po magisterskom štúdiu sa mi podarilo dostať na šesťmesačné praktikum v Europskej komisii na oddelení vnútorného trhu. Po praktiku som pracovala ako lobistka pre Európsku asociáciu lízingovych spoločností. Táto pozícia prelínala moje dva záujmy: business a európsku politiku. Po roku a pol v tejto pozícii mi môj bývalý šéf z Európskej komisie ponúkol pozíciu v tíme, kde som robila praktikum. Práca na oddelení vnútorného trhu počas globálnej finančnej krízy bola veľmi zaujímavá. Jednou z mojich úloh bolo napríklad preštudovať legislatívne návrhy alebo dokumenty z iných oddelení Európskej komisie a preveriť, že sú v súlade s pravidlami Európskeho vnútorneho trhu. Taktiež som spolupracovala na príprave prejavov pre vtedajšieho generálneho riaditeľa oddelenia vnútorného trhu, ako aj komisára. Pre mňa ako dvadsaťpäťročnú to bola teda veľmi zaujímavá práca. Avšak, ako absolventka štúdia ekonómie som ešte mala v pláne nazbierať pracovné skúsenosti vo svete businessu. Po štyroch rokoch života v Bruseli som sa začala obzerať po práci v nadnárodnej spoločnosti a ideálne v nemecky hovoriacej krajine, keďže som už mala skúsenosti s anglicky a francúzsky hovoriacim prostredím. Tak som sa dostala do firmy Swarovski vo Švajčiarsku. Moja prvá pozícia bola analytička. Mala som na starosti analyzovať celosvetovú predajnosť Swarovski dekoračných produktov (figurín) a podať odporúčania manažmentu.  Po necelých dvoch rokoch na tejto pozícii som dostala ponuku pracovať ako produktová manažérka. Odvtedy som pracovala v rozličných úlohách v produktovom manažmente, už je to osem rokov, čo som vo firme Swarovski.

Máte za sebou štúdium na americkej univerzite. Prečo ste sa rozhodli práve pre USA?

Už od prvého ročníka základnej školy som sa učila anglický jazyk. Cudzie jazyky boli vždy môj obľúbený predmet, ako žiačka som chodila aj na jazykové olympiády. Preto som vždy túžila študovať v anglicky hovoriacej krajine. Moje maturitné štúdium v Bratislave bolo bilingválne a veľa spolužiakov sa hlásilo na štúdium do zahraničia. Takéto zázemie mi dalo dobrý základ hlásiť sa na štúdium v zahraničí. 

Svoje rodisko ste opustili vo veľmi mladom veku. Čo bolo pre vás najťažšie na tom, odísť?

Najťažšie bolo samozrejme odísť od rodiny. Najviac mi chýbali rodičia a súrodenci.

Čo bolo naopak najpresvedčivejším argumentom, prečo odísť?

Keďže som milovala cudzie jazyky, najlepší spôsob, ako ich dokonale ovládať, je žiť v cudzine. Preto som vedela, že odísť do zahraničia je pre ovládanie cudzieho jazyka nevyhnutné. 

O niektorých krajinách sa hovorí, že tamojšia spoločnosť len veľmi ťažko medzi seba prijíma cudzincov. Ako to bolo vo vašom prípade?

S týmto som nikdy nemala veľký problém, keďže som veľmi prispôsobivý typ. Dôležité je byť vždy priateľský, otvorený a trpezlivý. Aj v zahraničí, ako všade inde, platí, že vybudovanie priateľstiev dlhšie trvá. Stretávanie rozličných ľudí je ale nesmierne obohacujúca skúsenosť. Naučíte sa rešpektu a tolerancii. 

Čo vás podnietilo vrátiť sa po rokoch štúdia za oceánom späť do Európy? A prečo ste sa rozhodli “zakotviť” práve vo Švajčiarsku? 

Štúdium v Amerike bolo úžasné, ale Amerika je predsa len veľmi vzdialená od rodiny a rodného kraja. V Európe môžem ísť na Slovensko hocikedy na víkend, z Ameriky sa to už plánuje ťažšie. Okrem toho, zbožňujem cudzie jazyky a v Amerike by som uplatnila akurát angličtinu. V Európe môžem zúročiť aj moje znalosti nemčiny a francúzštiny.

Čo to znamená manažovať vývoj produktov Swarovski?

To znamená, že určujem, aké produkty, za akú cenu, kedy a ako budú uvedené na trh. V dennej praxi to znamená, že robím prieskum trhu a trendov a v spolupráci s dizajnérmi vyvíjame nové produkty.

Máte právo rozhodnúť, že niektorý návrh nepôjde do výroby?

Áno, vo firme Swarovski o tom rozhoduje produktový manažér.

Môže robiť vašu prácu aj muž? Dokáže sa zamilovať do Swarovski produktov?

Je pravda, že v Swarovski pracujú prevažne ženy. To ale neznamená, že muži by túto prácu nemohli robiť. Aj niektorí muži majú výborné estetické cítenie. Napríklad u nás je oddelenie dámskych hodiniek úspešne vedené mužom; je to momentálne naša narýchlejšie rastúca produktová kategória.

Viete odhadnúť, čo sa bude ľuďom páčiť? Alebo sú produkty, ktoré sa vyslovene neuchytia?

Je to kombinácia estetického cítenia, skúseností a faktov. Ako fakty používam predajné dáta, analýzu konkurencie a predpovede trendov. Je mojou prácou na základe toho “trafiť sa do čierneho” a uviesť na trh úspešné produkty. 

Kto určuje, čo bude v danej sezóne “in”?

Čo bude v danej sezóne “in” ovplyvňujú viaceré faktory. Existujú agentúry, ktoré sa zaoberajú prepovedaním trendov a majú vplyv na celý módny priemysel.  Ich správy sú pre nás dôležitý zdroj. Ďalším dôležitým faktorom v každej módnej firme je kreatívny riaditeľ. Tak, ako Karl Lagerfeld určuje trendy v Chanel, aj Swarovski má svoju kreatívnu riaditeľku, ktorá určuje sezónne trendy našej značky.

Foto: Archív M.D.

Hovorí sa, že módne trendy sa zvyknú vracať. Je tomu tak aj v produktovom dizajne?

Určite to je pravda. Aj my občas inšpiráciu hľadáme v archívoch. Faktom ale je, že aj keď sa daný trend vráti, nikdy to nie je stopercentná kópia minulosti, ale obsahuje aj nové elementy. Preto pri návrate trendu nestačí len vybrať niečo z archívu, ale je potrebná reinterpretácia daného produktu, aby pôsobil moderne.

Aké sú trendy na tento rok?

V šperkoch sú trendy naďalej krátke retiazky, ideálne vo viacerých vrstvách. Popularite sa naďalej teší aj ružové zlato.

Podieľate sa aj vy tvorcovsky na dizajne nových produktov?

Ja nie som dizajnérka, to prenechávam na expertov. Mojou úlohou je ale dať dizajnérom briefing. To znamená zadať im rámec, v ktorom by sa mali pohybovať. Odomňa dostanú informácie ako napríklad koľko náušníc a retiazok potrebujeme, v akom štýle a za akú cenu. Potom s nimi úzko spolupracujem počas dizajnérskeho procesu a konečné rozhodnutie o tom, či produkt pôjde alebo nepôjde na trh, máme ja a moji kolegovia v produktovom manažmente.

Ako ďaleko dopredu musí myslieť tvorca pri dizajne nových produktov? Viete napríklad, čo budete uvádzať na trh o dva roky?

Vývojový proces závisí od komplexity produktu a trvá jeden až dva roky. Je to pomerne dlhý proces, preto je veľmi dôležité mať všetky dostupné informácie ako podklad pre briefing pre dizajnérov: predajné čísla, prieskum trhu, predpovede trendov, ako aj informácie o tom, čo robia konkurenti. Málokedy ide o náhodu. Dôkladná príprava je nevyhnutný predpoklad na uvedenie úspešných produktov.

Je pri vašej práci dôležitá konkurencia? Máte prehľad o plánoch iných klenotníckych spoločností, čo kto v danej sezóne uvedie na trh?

Sledovať konkurenciu je veľmi dôležité. My máme v našej centrále vo Švajčiarsku jednu zamestnankyňu, ktorá sa zaoberá len tým. Cestuje po celom svete a sleduje, čo robí konkurencia a ako sa vyvíja trh so šperkami.

Líšia sa požiadavky trhu v závislosti od krajiny? Je napríklad v Taliansku dopyt po iných výrobkoch ako vo Švajčiarsku?

Určite existujú rozdiely, ako aj spoločné črty. Časť kolekcie sa predáva v každom obchode - je dôležité, aby zákazník určité produkty rozoznal ako Swarovski produkty po celom svete. Na uspokojenie odlišných požiadaviek trhu máme aj odlišné produkty v odlišných krajinách. Pre americký a ázijský trh máme dokonca špeciálny tím, ktorý vyvíja kolekciu určenú len pre tieto trhy.

 Je nejaká časť sortimentu spoločnosti, ktorá je vám osobne najbližšia?

Osobne sa veľmi stotožňujem s vianočnými ornamentami a dekoráciami, keďže som na tomto oddelení začínala.

Módne trendy sa menia stále rýchlejšie a farby či strihy sú stále iné. Deje sa to aj v oblasti luxusných šperkov a ozdôb?

Určite áno, a preto aj my sledujeme trendy. Swarovski má okrem trendových produktov aj klasické produkty, ktoré môžete nosiť alebo nimi dekorovať byt aj dlhšie, ako len jednu sezónu.

Ako často sa teraz vraciate na Oravu?

Asi trikrát do roka. 

Je niečo, pre čo sa vám za Oravou cnie, čo vám chýba?

Najviac mi chýba rodina, priatelia a oravská pohostinnosť.

Plánujete v budúcnosti návrat na Slovensko?

Momentálne to neplánujem, ale ani nevylučujem.

Čo vnímate ako najväčší problém Oravy? Ako by sa podľa vás dal tento problém riešiť?

Najväčší problém je určite nedostatok pracovných príležitostí Od známych počujem, že to je často aj hlavný dôvod, prečo rodáci odchádzajú. Nepoznám situáciu dosť detailne, aby som vedela navrhnúť riešenie.

Čo sa vám na Orave najviac páči? Kam by ste vzali zahraničnú návštevu?

Moje obľúbené miesto je Oravský hrad a návštevy taktiež zbožňujú slovenskú kuchyňu v tradičnom prostedí, ako napríklad v reštaurácii Koliba v Dolnom Kubíne. 

Lucia Raticová

Hern Námestovo
X-sport bike
Tlačiareň Kubík
RANČ U EDYHO

logo naoravedobre © 2016 Naoravedobre.sk   •   All rights reserved.